naprawa auta

Jak wygląda regeneracja DPF?

6 lipca, 2023

Regeneracja DPF (filtr cząstek stałych) to proces, który ma na celu przywrócenie sprawności funkcjonowania tego kluczowego komponentu układu wydechowego w samochodach z silnikiem Diesla. Problemy z DPF mogą prowadzić do utraty mocy, wzrostu zużycia paliwa oraz zwiększenia emisji spalin. W niniejszym artykule omówimy, jak przebiega regeneracja DPF, jakie są jej metody oraz kiedy warto się na nią zdecydować.

Co to jest filtr DPF?

Filtr cząstek stałych (DPF) to element układu wydechowego, stosowany w samochodach z silnikiem Diesla w celu zmniejszenia emisji cząstek stałych w spalinach. DPF składa się z porowatego materiału ceramicznego, przez który przepuszczane są spaliny. Cząstki stałe zostają w ten sposób zatrzymywane i gromadzone wewnątrz filtra.

Z czasem jednak DPF ulega zapchaniu ze względu na nagromadzenie cząstek stałych, co może prowadzić do problemów z jego działaniem. Wówczas konieczna staje się regeneracja filtra.

Regeneracja DPF – jak przebiega proces?

Proces regeneracji DPF polega na oczyszczeniu filtra z nagromadzonych cząstek stałych, dzięki czemu odzyskuje on swoją pierwotną wydajność. Istnieje kilka metod regeneracji filtra DPF, które można stosować w różnych sytuacjach.

# Regeneracja aktywna

Regeneracja aktywna DPF to proces, który odbywa się podczas jazdy samochodem. W pewnych warunkach prędkości i obrotów silnika, układ elektroniczny sterujący silnikiem zwiększa temperaturę spalin do około 600-650°C, aby spalić zgromadzone w filtrze cząstki stałe. Ten proces powinien przebiegać automatycznie co pewien czas, jednak może być nieefektywny, jeśli większość przebywanych tras jest krótka i przy niskiej prędkości.

# Regeneracja wymuszona

Regeneracja wymuszona DPF to proces inicjowany przez warsztat samochodowy za pomocą komputera diagnostycznego. Podczas tego typu regeneracji temperatura spalin zostaje sztucznie podniesiona do około 600°C przez ok. 30-60 minut, aby spalić zgromadzone cząstki stałe. Jest to rozwiązanie stosowane w przypadku, gdy regeneracja aktywna nie przynosi oczekiwanych rezultatów.

# Regeneracja stacjonarna

Naprawa filtra DPF to proces, w którym filtr jest demontowany z samochodu i poddawany czyszczeniu za pomocą specjalistycznych urządzeń i środków chemicznych. Filtr może być wówczas myty pod ciśnieniem, a nawet pieczony w specjalnych piecach, aby usunąć nagromadzone zanieczyszczenia. Jest to najbardziej inwazyjna metoda regeneracji, ale także najskuteczniejsza.

Artykuł w tematyce:
Motoryzacja

Dodaj komentarz