Sprzedawcy sklepów internetowych stale starają się podnosić jakość swoich usług na różnych obszarach – tak, aby zadowolić klientów pod każdym aspektem. Nie zawsze jednak wszystkie plany są możliwe do wykonania, a na przebieg całego procesu kluczowy wpływ ma logistyka dostaw. Problem ostatniej mili to duże wyzwanie dla przedsiębiorców, szczególnie przy postępującym rozwoju branży e-commerce. Jak usprawnić logistykę na każdym etapie dostarczania zamówienia? Podpowiadamy.
Problemy współczesnej logistyki
Współczesna logistyka obejmuje zarządzanie według dwóch różnych modeli biznesowych: B2B i B2C. Pierwszy z nich dotyczy procesu dostaw produktów do stacjonarnych sklepów, z kolei drugi – dostarczania towarów zamówionych podczas zakupów online do klientów. Niezależnie od Twojego wyboru i rodzaju prowadzonej działalności, dostawy asortymentu mogą być zarówno krótko-, jak i długodystansowe, a przy tym podatne na działanie różnych czynników.
Problem ostatniej mili jest złożony, a wpływ na niego mają wysokie koszty związane z transportem, duże odległości między docelowym miejscem dostarczenia przesyłek a punktem ich odbioru przez kuriera, korki na drodze, trudności w dotarciu do wyznaczonego punktu czy brak miejsc parkingowych w obrębie stref dostarczenia. Zdarza się, że dostawca musi podjąć kilka prób w celu dostawy paczki, ponieważ nie zastał odbiorcy pod adresem wskazanym przez nadawcę. W wyniku dużej ilości zamówień i szerokiej oferty usług firm kurierskich, które oferują dostarczenie przesyłki już w następnym dniu roboczym, dostawa często obejmuje zaledwie kilka przesyłek, a gdy dochodzi do tego długi dystans, wzrost kosztów jest nieunikniony.
Ostatnia mila w logistyce
Logistycy muszą sprostać coraz większej liczbie zamawianych towarów, które warunkowane są również sezonowością zakupów online. Użytkownicy chętniej kupują przez internet w okresie zbliżających się świąt lub sezonowych obniżek cen. Większa liczba zleceń to większa różnorodność adresów dostaw i bardziej skomplikowany proces logistyczny, który wymaga optymalnego rozplanowania tras oraz dojazdów do odbiorców. Nie można pominąć również kwestii dostarczania towarów o krótkiej trwałości lub objętych specjalnymi warunkami przewozu, w tym także produktów wymagających szybkiej dostawy. Więcej o problemach, z jakimi mierzą się kurierzy podczas dostaw, przeczytasz w serwisie https://przesylki.pl/kurier/.
Jak rozwiązać problem ostatniej mili?
Jednym z efektywnych sposobów, które mogą w znacznym stopniu ograniczyć problem ostatniej mili, jest dostawa do zbiorowych miejsc odbioru, która wyeliminuje ostatni etap dostarczenia paczki bezpośrednio do klienta. Paczkomaty, punkty odbioru czy agencje pocztowe umożliwiają odbiór w różnych godzinach, co pozwala uniknąć podejmowania kolejnych prób doręczenia, gdy kurier nie zastanie odbiorcy pod wskazanym adresem. Kluczowy wpływ na zażegnanie problemu ostatniej mili ma również lokalizacja magazynów: zarówno w przypadku dostawy do sklepów stacjonarnych, jak i ogólnokrajowej wysyłki ze sklepów internetowych. W drugim przypadku optymalne usytuowanie magazynów na terenie Polski skróci dystans i pomoże efektywniej dostarczać paczki do klientów.